Wykonaliśmy już bardzo dużo postępowań powypadkowych zlecony przez pracodawców nie posiadających w strukturze swojej firmy służby BHP. Niestety zdarzało nam się także wykonywać nie rzadko, postępowania powypadkowe u pracodawców, którzy korzystali z usług osób podających się za służbę bhp nie posiadając odpowiednich kwalifikacji. Nie boimy się i wiemy dokładnie co trzeba zrobić w przypadku wystąpienia u zlecającego podmiotu wypadku przy pracy lub wypadku zrównanego z wypadkiem przy pracy. Posiadany służbę bhp z kwalifikacjami Specjalisty ds. bhp i Głównych specjalistów ds. BHP. Tylko osoby o takich kwalifikacjach mogą zgodnie z obecnie obowiązującym prawem wchodzić w skład zespołu powypadkowego, który jest zatrudniany zewnętrznie. Wielokrotnie poprawialiśmy postępowania po wadliwe powołanych zespołach powypadkowych, w skład których wchodziły osoby bez wymaganych kwalifikacji, które mogły być potwierdzone. Wadliwe postępowanie powypadkowe niestety odbija się na pracodawcy i na poszkodowanym( nie wypłacenie świadczeń powypadkowych osobie która uległa wypadkowi przez ZUS ).
Wypadki ciężkie, śmiertelne i zbiorowe, pracodawca jest zobowiązany bezzwłocznie zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy i Prokuratury w miejscu gdzie doszło do wypadku.
Zespół powypadkowy ma 14 dni na opracowanie dokumentacji powypadkowej. i sporządzenie protokołu powypadkowego lub innego dokumentu ze względu na formę zatrudnienia poszkodowanego.
Pracodawca powołuje zespół powypadkowy jeżeli ulegnie wypadkowi osoba zatrudniona przez niego na podstawie umowy o pracę, a także w przypadku innych form zatrudnienia np. umowy zlecenia.
Co posiadamy do prowadzenia postępowania powypadkowego?
– doświadczenie w prowadzeniu postępowań powypadkowych,
– niezbędne wzory dokumentów na który prowadzi się postępowanie powypadkowe,
Jak prowadzimy postępowanie powypadkowe?
– nasz pracownik z doświadczeniem wchodzi w skład zespołu powypadkowego,
– nasz pracownik we współpracy z przedstawicielem pracowników zleceniodawcy dokonuje wysłuchania świadków wypadku, wysłuchania poszkodowanego lub poszkodowanych, dokonuje oględzin miejsca wypadku, zbiera niezbędną dokumentację oraz dokonuje jej analizy,
– zespół powypadkowy dokonuje sporządzenia protokołu powypadkowego wraz z kwalifikacją wypadku, zapewnia zapoznanie z protokołem poszkodowanego ( lub rodziny poszkodowanego w przypadku wypadku śmiertelnego) wraz z pouczeniem o jego prawach w wymaganym przepisami terminie, poszkodowany podpisuje protokół ( czasami zdarza się że poszkodowany lub rodzina odmawiają podpisania protokołu, wtedy nasz pracownik wie jaką procedurę należy uruchomić zgodnie z tą sytuacją),
– zespół powypadkowy przedstawia sporządzony protokół z jakim został zapoznany poszkodowany ( lub rodzina poszkodowanego ) w celu jego zatwierdzenia, ( pracodawca jeżeli wszystko jest jasne zatwierdza protokół, jeżeli jest jeszcze coś do wyjaśnienia protokół może zostać cofnięty do zespołu powypadkowego wtedy nasz pracownik wie co ma zrobić w tej sytuacji)
– protokół powypadkowy jest przekazywany po jego zatwierdzeniu poszkodowanemu w jednym egzemplarzu, pozostałe egzemplarze są archiwizowane przez pracodawcę– z reguły tworzy się co najmniej 3 egzemplarze protokołu każdy na prawach oryginału – tu kończy się postępowanie powypadkowe
– nasz pracownik dokonuje na zlecenie uzupełnieni dokumentów związanych z postępowaniem powypadkowym np. rejestru wypadków, dokumentacji do GUS Głównego Urzędu Statystycznego, zarządzenia powypadkowego, aktualizacji oceny ryzyka zawodowego, wykonania szkolenia powypadkowego dla pozostałych pracowników, opracowania pism do PIP, opracowanie pism związanych z odszkodowaniem do ZUS itd.
W przypadku bardziej skomplikowanych spraw np. wypadków ciężkich, śmiertelnych i zbiorowych nasz pracownik, także może kontaktować się z organami państwowymi np. PIP na podstawie udzielonego przez zleceniodawcę pełnomocnictwa.
W przypadku wypadku w drodze z pracy lub do pracy nasz pracownik postępowanie wykonuje sam, bez odciągania innych pracowników zleceniodawcy sporządza stosowne dokumenty.